9 jaar Scheidingsplanner Birgit van Greunsven

Artikel van de maand

Elke maand voert een van onze Scheidingsplanners zelf het woord in een artikel. Het artikel kan bijvoorbeeld een persoonlijke ervaring beschrijven, ons werk toelichten of een specifiek onderwerp behandelen. Deze maand deelt Scheidingsplanner Birgit van Greunsven in het kader van ons jubileumjaar haar persoonlijke verhaal over haar werk als Scheidingsplanner. In dit interview vertelt zij over haar achtergrond, beweegredenen en werkwijze.

Waarom ben jij scheidingsbemiddelaar geworden?

“Ik werkte al heel lang als hypotheekadviseur bij Bèta Financiële Diensten en zag daar regelmatig mensen voorbijkomen met een convenant waarin afspraken stonden die niet realiseerbaar waren. Bijvoorbeeld de afspraak dat één van beide partners de woning kreeg toebedeeld. Echter door een te hoge te betalen partneralimentatie ging de bank niet akkoord met het ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid van de andere partner. Ik vond dat echt vervelend. Mensen hadden naar tevredenheid van beiden bepaalde afspraken gemaakt, onder begeleiding van een advocaat of mediator, en omdat deze afspraken niet uitvoerbaar waren moesten ze weer terug naar de tekentafel. Ik dacht: “dat moet anders en beter kunnen. Kan ik niet zelf met mensen in gesprek gaan over hun scheiding, de regie houden en zorgen dat er in het convenant afspraken komen te staan die wel uitvoerbaar zijn?“. Ik ben vervolgens in 2013 de opleiding Register Financieel Echtscheiding Adviseur (RFEA) gaan doen en heb mij toen gespecialiseerd in het begeleiden van echtscheidingen.”

Waarom hebben jullie je aangesloten bij de Scheidingsplanner?

“Wij hebben eerst binnen Bèta Financiële Diensten geprobeerd een eigen scheidingstak op te zetten. Dat bleek best lastig. Wij werkten toen al samen met de Scheidingsplanner in de Haarlemmermeer. Voor zijn klanten deden wij het advies en de bemiddeling op het gebied van de hypotheken. Toen hij hiermee stopte in 2015, hebben wij zijn praktijk Scheidingsplanner Haarlemmermeer overgenomen. Een heel belangrijke reden is geweest dat Scheidingsplanners juist ook de financiële en fiscale kennis in huis hebben en deze inzichtelijk kunnen maken. Een toegevoegde waarde ten opzichte van (veel) advocaten of mediators. Daarnaast was het voor mij belangrijk om te kunnen sparren met collega’s. Ik had inmiddels gemerkt dat het moeilijk was en veel tijd kostte om in je eentje het wiel uit te vinden. De ondersteuning in het vak is gewoon heel fijn. Niet alleen door een bepaalde werkwijze en modeldocumenten, maar juist ook door het contact met collega’s.”

Hoe heb jijzelf ontwikkeld in je werk?

“Eigenlijk door ervaring op te doen. Ervaring neem je mee in een volgend gesprek. Ik doe mijn gesprekken nu heel anders, uitgebreider dan in de beginfase. Durf meer te vragen, vooral meer dóór te vragen dan in het begin. Zonder ‘bang’ te zijn voor een reactie die ik niet aan zie komen.  Daarnaast sta ik meer stil bij de emotie als ik merk dat er veel emotie is. Vanuit het hypotheken vak  heb ik geleerd te luisteren. In een echtscheidingssituatie heb je natuurlijk te maken met een heel andere emotie dan bij een huis kopen. Dan is het goed om bijvoorbeeld boosheid of verdriet te benoemen, want emotie kan het maken van de juiste keuzes in de weg staan. Ik leer nog elke dag. Iedere klant is anders, dus je hebt altijd wel weer een net iets andere situatie of een nieuw vraagstuk. Hierdoor kun je ook tot andere inzichten of oplossingen komen.”

Wat merk jij van de huidige woningmarkt in jouw werk?

“Ik merk dat het voor mensen lastig is om een andere woning te vinden. De woningmarkt is gewoonweg krap, de (verkoop)waarden van woningen zijn hoog en de wachtlijst voor sociale huurwoningen is lang. Voor een particuliere huurwoning betaal je ook gewoon zomaar € 1.200 per maand als het niet meer is. Vanwege mijn hypotheekachtergrond kan ik voor mensen die gaan scheiden ook in die hoedanigheid een goede gesprekspartner zijn. Daarnaast zijn mijn collega’s bij Bèta Financiële Diensten goede hypotheekspecialisten die de fijne kneepjes van het vak kennen. Zij kunnen met passende en, waar nodig, creatieve oplossingen komen. Dat is dus een fijne combinatie.

Wat ik nu ook meer zie is discussie over de te hanteren waarde van de woning wanneer het de wens is dat één van beide partners in het huis blijft wonen. Dit omdat bij verkoop van de woning vaak (ver) boven de vraagprijs wordt verkocht. De vertrekkende partner heeft moeite met het toedelen van de woning op basis van de taxatiewaarde, omdat deze bang is zichzelf tekort te doen als de blijvende partner in de nabije toekomst de woning toch verkoopt. En daar dan door het overbieden ‘de hoofdprijs voor vangt’. Ook daar zijn gelukkig weer oplossingen voor te vinden door hier afspraken over te maken. Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat de vertrekkende partner een percentage van de meerwaarde ontvangt als de woning binnen een bepaalde periode wordt verkocht door degene die de woning bij de scheiding heeft overgenomen. Een soort anti-speculatiebeding. En eigenlijk ook in geval van minderwaarde, dan is de afspraak evenwichtig. Het is wel van belang rekening te houden met de fiscale aspecten en deze te bespreken. Ook is van belang deze afspraken zo duidelijk en volledig mogelijk vast te leggen in het convenant.”

Wat vinden jouw klanten belangrijk in jouw begeleiding?

“Ik merk dat klanten het belangrijk vinden dat zij iemand hebben die de regie houdt. Die naast de emotionele kant ook naar de zakelijke kant kan kijken. Ook vinden ze het belangrijk om bij mij hun verhaal te kunnen doen, dat er geluisterd wordt naar de wensen en belangen van beiden. Bij mij aan tafel kunnen ze dan toch bepaalde dingen tegen elkaar zeggen die ze anders niet zouden zeggen.

Daarnaast is voor mijn klanten met name de combinatie van het financieel, fiscaal en juridisch regelen van de scheiding belangrijk. Ze vinden het belangrijk dat iemand daar duidelijkheid over geeft, mogelijkheden aan ze uitlegt en oplossingsgericht meedenkt. Dan kunnen ze weloverwogen keuzes maken.

Wat vind jij belangrijk voor jouw klanten?

“Ik vind het belangrijk dat mensen open kunnen zijn naar mij toe en naar elkaar. Ik hoef echt niet alle persoonlijke zaken te weten, maar door de focus te leggen op wat mensen willen en van daaruit te proberen dit voor beiden te realiseren, heb je een open gesprek nodig. Ik zeg vaak: “het kan zijn dat ieder in een bepaalde situatie de ander wat moet gunnen om tot een afspraak te komen. Wat mij betreft is het doel om met jullie tot een totaalpakket afspraken te komen waarin jullie je allebei kunnen vinden. Waar je met een goed gevoel je handtekening onderzet en dan allebei zegt: zo nou, dat hebben we toch goed voor elkaar gekregen, goed gedaan!” Afsluiten met een tevreden gevoel is voor mij echt dus belangrijk. Dat ex-partners elkaar daarna nog recht in de ogen kunnen aankijken en bijvoorbeeld samen op de verjaardag van de kinderen kunnen komen.

Is er een aspect in jouw werk dat eruit springt?

“Ik denk dat klanten die bij mij komen in de eerste instantie willen dat het “financieel allemaal goed geregeld” wordt. Dat is wel een aspect wat eruit springt. Ik wil echter ook op een goede manier voldoende aandacht besteden aan de menselijke kant van de scheiding. Zoals ik al eerder zei is het beter om bijvoorbeeld boosheid of verdriet te benoemen en uit te spreken. Dat is een goede basis om afspraken te maken die ook houdbaar zijn voor de toekomst. Als je bepaalde zaken namelijk niet bespreekt of je gevoel niet uitspreekt, dan kan het in je achterhoofd blijven ‘knagen’. Uiteraard verschilt dit wel per klant. Sommigen leggen alles op tafel, anderen houden zich meer op de vlakte. Dat is ook prima, want uiteindelijk is ieder mens verschillend.”

Wat vind jij mooi aan jouw werk?

“Dat ik mensen die in een rollercoaster zitten hulp en perspectief kan bieden. Veel mensen weten niet waar ze moeten beginnen of wat ze met de ontstane, nare situatie aan moeten. Ik help ze stap voor stap door het scheidingsproces heen. Dat is af en toe best zwaar, maar wel op een positieve manier. Vooral als mensen vooraf aangeven niet zoveel vertrouwen in het proces hebben. Ik vind het fijn dat ik mensen door de kennis die ik heb kan adviseren en oplossingsgericht kan meedenken. Ik vind dat wij als Scheidingsplanners een hele mooie expertise hebben. We kijken naar de emotionele kant van de scheiding en door onze financiële, fiscale en juridische kennis hebben we alles in huis om oplossingsgericht met mensen mee te kunnen denken. Hier ligt dan ook onze kracht. Wat ik mooi vind is wanneer mensen blij zijn met de hulp en het gelukt is tot afspraken te komen. Dat ze ondanks de moeilijke situatie toch een goed gevoel overhouden aan het traject. Ja, dat is voor mij wel de kern van mijn werk.”

Heb je nog een tip die je mensen die gaan scheiden wilt meegeven?

“Als je gaat scheiden blijf dan met elkaar praten en regel de scheiding in overleg. Als je het scheidingstraject in overleg doorloopt, dan is er zoveel meer mogelijk. Het is zo belangrijk om hierbij deskundigheid in te schakelen. Heb in ieder geval de intentie om het scheidingstraject samen in te gaan én vooral op een rustige manier. Scheiden is een vervelend proces, maar als er iemand is die je de regie uit handen kan nemen en je kan meenemen in het hele traject, dan denk ik dat je er veel positiever uitkomt.

Bedenk ook dat je de scheiding niet in een halve dag kunt regelen. Daar probeer ik je bewust van te maken. Neem er de tijd voor, ook al zegt je gevoel in eerste instantie dat je hier zo snel mogelijk vanaf wilt. Of dat het allemaal niet zo ingewikkeld is. Je zit in een lastige periode waarin je meestal niet kunt overzien wat er allemaal bij komt kijken. Hoe fijn is het dan dat een deskundig iemand je kan helpen. Je bent misschien jaren met elkaar getrouwd geweest en dan zijn er echt wel belangrijke zaken om rustig met elkaar te bespreken.”

Scheidingsplanner Birgit van Greunsven


Alle artikelen van de maand