Ruim 5 jaar Scheidingsplanner Stefanie van Poppel

Artikel van de maand

Elke maand voert een van onze Scheidingsplanners zelf het woord in een artikel. Het artikel kan bijvoorbeeld een persoonlijke ervaring beschrijven, ons werk toelichten of een specifiek onderwerp behandelen. Deze maand deelt Scheidingsplanner Stefanie van Poppel in het kader van ons jubileumjaar haar persoonlijke verhaal over haar werk als Scheidingsplanner. In dit interview vertelt ze over haar achtergrond, beweegredenen en werkwijze.

Waarom ben jij scheidingsbemiddelaar geworden?

“Ik heb zelf rechten gestudeerd, ik heb dus eigenlijk een hele juridische achtergrond. Tijdens mijn studie kwam al snel naar voren dat ik dat het persoonlijke aspect van het recht wel heel prettig vond. Ik vind menselijk contact heel belangrijk, tijdens mijn rechtenstudie is mijn voorkeur dan ook wel redelijk snel richting het personen- en familierecht gegaan. Door mijn stage bij een advocatenkantoor, gespecialiseerd in personen- en familierecht, is mijn interesse hierin bevestigd en heb ik uiteindelijk in 2015 voor dit vakgebied gekozen.

Ik kwam er echter wel snel achter dat je met alleen een juridische achtergrond je het niet redt in dit vak. Ik ben mij toen ook gaan verdiepen in het financiële en fiscale plaatje. Daarom heb ik nog de opleiding tot Register Financieel Echtscheiding Adviseur (RFEA) gevolgd, voor zowel particulieren als voor ondernemers. Deze opleiding geeft je de toevoeging om het financiële en fiscale stuk ook goed op te kunnen pakken. Juist die combinatie van juridisch, fiscaal, financieel en ook het sociale gedeelte is eigenlijk hetgeen wat mij vooral trekt in dit werk.”

Wanneer en waarom ben jij Scheidingsplanner geworden?

“Onze vereniging bestaat inmiddels vijftien jaar, ik ben echter van een latere lichting. Ik ben namelijk in 2015 in loondienst gestart bij Wim de Zwart van de Scheidingsplanner Rotterdam. In 2018 heb ik mij samen met mijn collega Joosje Veneman ingekocht in de regio’s van Wim. De voornaamste reden om mij aan te sluiten was de mogelijkheid tot samenwerking met een club mensen met ongeveer dezelfde achtergrond. Zelf heb ik natuurlijk een meer juridische achtergrond en de andere leden binnen de vereniging zijn vooral financiële mensen, maar dat is juist ook wel heel fijn. Nu kunnen we ook op dat gebied goed met elkaar samenwerken en met elkaar sparren. Het is gewoon een hele mooie combinatie en zo leer je ook om wellicht anders naar sommige situaties te kijken.

Opleidingsdagen

Een ander aspect van onze vereniging dat ik belangrijk vind is dat er opleidingsdagen worden georganiseerd. Deze opleidingsdagen zijn ook heel divers, soms is het een juridische dag en dan weer een hele fiscale dag. Daarnaast wordt er ook op mediationtechnieken getraind en dat vind ik wel echt heel fijn. Zo blijf ik mij ontwikkelen in mijn werk.

Toekomstgericht

Wat ik bovendien heel positief vind is dat we echt met elkaar aan het kijken zijn hoe we onze expertise breder kunnen opzetten. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van andere of gespecialiseerde diensten, zoals de ondernemersdesk die we dit najaar hebben gelanceerd. We zijn echt heel erg bezig met de toekomst. Waar willen we naartoe als vereniging en wat kunnen we eventuele nieuwe leden bieden? Dat is echt wel mooi om te zien. Alles bij elkaar maakt dat je gewoonweg meer in een groepsverband werkt dan dat je alleen werkt.”

Hoe verschilt jullie aanpak van een juridische aanpak?

“Tijdens je rechtenopleiding krijg je als een van de eerste dingen te horen dat je als jurist zijnde niet kunt rekenen, hahaha. Dat zou mijn vak wel een stuk lastiger maken, want er zal toch een alimentatieberekening of een vermogensoverzicht gemaakt moeten worden. Uiteraard kun je alle berekeningen wel juridisch insteken, maar als je ook weet hoe het er fiscaal uit gaat zien, dan kun je misschien beter een andere keuze maken. Als een partner bijvoorbeeld de woning over wil nemen, dan kun je die informatie weer meenemen in de alimentatieberekening. Hierdoor kan allemaal net wat meer aansluiten op hoe de situatie er in de toekomst uit gaat zien. Ditzelfde geldt onder andere ook voor kapitaal- en lijfrenteverzekeringen. Juridisch gezien kun je dan stellen dat een lijfrente naar de één gaat, maar fiscaal gezien heeft dat wel bepaalde consequenties. Als je deze kennis niet hebt, dan kun je mensen daar niet goed over informeren.

Ik denk dat dit echt de toegevoegde waarde is die wij als Scheidingsplanner hebben. Door onze financiële en fiscale kennis kunnen wij inzichtelijk maken en toelichten wat nou precies de consequenties zijn als je de woning overneemt of een lijfrente toebedeelt. Bovendien denken wij hierin oplossingsgericht mee, zodat altijd alle opties op tafel liggen. Ik denk dat dit ons wel onderscheidt van andere scheidingsbemiddelaars.”

Weegt een bepaald aspect zwaarder in jouw begeleiding?

“Nee, eigenlijk niet. Het is niet zo dat het juridische aspect zwaarder weegt dan het financiële aspect of dat het fiscale gedeelte weer zwaarder zou wegen. Het is wel zo dat je juridisch gezien meer ruimte hebt om dingen af te spreken, waar dan financieel en fiscaal gezien weer veel haken en ogen aan vastzitten. Juridisch gezien kan er dan een bepaalde afspraak gemaakt worden, maar op belastingtechnisch gebied kan er dan misschien sprake zijn van een schenking. Als je dat goed inzichtelijk maakt, dan kunnen mensen die consequentie overwegen en eventueel accepteren en daar goede afspraken over maken. Voor mij is de belangrijkste weging dat mensen goed geïnformeerd worden. Dat ze weten waar ze dan vanaf zien, wat hiervan de risico’s zijn en vervolgens een weloverwogen keuze kunnen maken.”

Wat is voor jouw klanten belangrijk?

“Ik denk juist de combinatie van het financieel, fiscaal en juridisch regelen van de scheiding. Plus het feit dat we zowel naar de zakelijke en emotionele kant kijken, dus eigenlijk het totaalplaatje dat wij bieden. Daarnaast vinden ze het belangrijk dat er afspraken worden gemaakt die ook houdbaar zijn voor de toekomst. Onze klanten willen gewoon goed en volledig geïnformeerd worden op alle aspecten van de scheiding, zodat ze zelf weloverwogen keuzes kunnen maken. Ook willen ze graag dat beider belangen goed worden afgewogen en dat er niet alleen naar standaardoplossingen wordt gekeken, maar dat er vooral ook oplossingsgericht wordt meegedacht. Onze klanten willen hun scheiding met een gerust gevoel kunnen afsluiten in de wetenschap dat ze het allemaal goed geregeld hebben.”

Wat maakt jouw werk zo mooi?

“Mensen vinden mijn werk meestal zwaar en vragen zich af waarom ik hiervoor gekozen heb. Ik vind het echter gewoon heel fijn om mensen in zo’n nare situatie te kunnen helpen. Dat ik weet dat mensen aan het eind van het traject door mijn gecombineerde kennis en kunde goede afspraken met elkaar hebben gemaakt. Ik zie het ook wel als een stukje hulpverlening, omdat ik weet dat eenieder verder kan met zijn/haar toekomst. Er zijn concrete afspraken gemaakt en er zijn zo min mogelijk open eindjes. Ik haal mijn voldoening uit het feit dat mensen dankbaar zijn en dat ze over het algemeen een goed gevoel hebben over het traject, ondanks dat de situatie verdrietig en lastig voor ze is.

Vooral als mensen aan het begin aangeven dat ze er eigenlijk geen vertrouwen in hebben, maar dat het door mijn hulp toch is gelukt om tot afspraken te komen. Dat is eigenlijk het mooiste resultaat dat je kunt bereiken. Dat je ze toch zo ver in het traject kunt meekrijgen en dat ze dan uiteindelijk toch een handtekening kunnen zetten. Mijn deskundigheid speelt daarin natuurlijk een belangrijke rol. Op het moment dat mensen merken dat je deskundig bent, dat je goed weet hoe het er allemaal uitziet, dan krijgen mensen ook vertrouwen in jou als adviseur en in onze organisatie.”

Hoe ga jij om met die menselijke kant van een scheiding?

“Als ik merk dat er veel emotie in het spel is, dan benoem ik dat ook. Een luisterend oor is dan o zo belangrijk en we gaan hier dan ook over in gesprek: “Goh, ik merk dat je verdrietig of boos wordt, wat maakt je dan verdrietig of boos?” Daar sta je dan echt bij stil en zorg je er ook voor dat eenieder zijn of haar verhaal kwijt kan. Dat is belangrijk, omdat de emoties het maken van de (juiste) keuzes in de weg kunnen staan. We zijn natuurlijk geen therapeuten of coaches, maar we kunnen er eenvoudigweg niet aan voorbij gaan. Op het moment dat ik denk dat iemand nog hulp nodig heeft van een andere deskundige, dan benoem ik dat ook. Wij werken bijvoorbeeld veel samen met scheidingscoaches en kindbehartigers en kunnen dus goed aangeven dat er genoeg deskundigen zijn die op bepaalde vlakken ondersteuning kunnen bieden.”

Wat zou jij mensen die gaan scheiden willen meegeven?

“Ik wil graag benadrukken dat een scheiding gewoon tijd en deskundigheid vraagt om alles goed te regelen met elkaar. Situaties zijn vaak complexer dan het in eerste instantie lijkt, denk dus goed na over welke begeleiding je kiest. Dit is vaak een belangrijke eerste stap.

We zien soms convenanten van een à twee pagina’s voorbijkomen en dan denken mensen: “We hebben het goed geregeld.” De ervaring leert echter dat er in de toekomst vaak discussies ontstaan op het moment dat je heel summiere afspraken met elkaar hebt gemaakt. Het is dan een probleem als je nergens op kunt terugvallen en dat men tot de conclusie moet komen dat zaken toch niet goed op papier zijn gezet of niet goed zijn berekend.

Laat je dus goed informeren. Je zit in een hele lastige periode, waardoor je meestal niet kunt overzien wat er allemaal bij komt kijken. Zoek daarom een deskundige die je daarbij kan helpen en die je van a tot z kan begeleiden in het gehele scheidingstraject.”

Stefanie van Poppel – Scheidingsplanner regio Rotterdam en Amsterdam

Andere artikelen van de maand